onsdag 2. april 2008

Yrkesetikk

Yrkesetikk seminaret var utrolig spennende, men samtidig også litt skremmende.
Vi startet dagen med at Britt fortalte oss litt om idealene til HSH, og fikk deretter en innføring om skikkethet, og hvordan prosessen er dersom skolen finner ut at en ikke er skikket til å fortsette videre på studiet. Dette var en overraskende lang og tung prosess. Jeg håper for skolens del at de ikke får altfor mange slike saker.
Gjennom hele studiet vil det foregå en skikkethets vurdering, der det er visse kriterier som må bli oppfylt for å kunne gå videre i den lange prosessen. Disse kriteriene er:

- a) studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg og til å lede læringsprosesser for barn og unge i samsvar med mål og retningslinjer for barnehagens og skolens virksomhet.
- b) studenten viser manglende vilje eller evne til å ha oversikt over hva som foregår i en barnegruppe eller klasse og ut fra dette skape et miljø som tar hensyn til barn og unges sikkerhet og deres psykiske og fysiske helse.
- c) studenten unnlater å ta ansvar som rollemodell for barn og unge i samsvar med mål og retningslinjer for barnehagens og skolens virksomhet.
- d) studenten viser manglende vilje eller evne til å kommunisere og samarbeide med barn, unge og voksne.
- e) studenten har problemer av en slik art at han/hun fungerer svært dårlig i forhold til sine omgivelser.
- f) studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i lærerstudiet og kommende yrkesrolle.
- g) studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledning.

Jeg håper at slike saker der noen blir vurdert innenfor om de er skikket til å fortsette på utdanningen, blir tatt seriøst. Når jeg leser disse punktene og tenker på mine framtidige barn, ville jeg aldri sendt disse av gårde til en lærer som hadde oppfylt et av disse kriteriene.

Etterpå fikk vi en gjennomgang av Tormod om begrepet etikk og til slutt i denne økten snakket Birgit om taushetsplikt og opplysningsplikt.

Deretter var det gruppearbeid som stod for tur. Jeg kom på gruppe med Cathrine, Rebekka og Thomas., Vi fungerte veldig godt i lag synes jeg. Først lagde vi 10 yrkesetiske bud sammen og deretter tok vi for oss en og en case der vi diskuterte rundt de ulike handlingsalternativene. Konklusjonene på de ulike casene gikk relativt fort ettersom vi stort sett var enig i det meste.

Da fredagen kom for tur, hadde Birgit laget til et langbord som vi alle satt rundt når vi skulle diskutere de ulike casene. Dette synes jeg var en veldig fin ordning og mye mer avslappende enn å måtte stå framme ved tavlen og holde foredrag for de andre. Etter hvert som noen hadde noe å si fikk de komme med innspill underveis.

Dette var et svært lærerikt og ikke minst nyttig seminar som jeg vil ha godt utbytte av videre på veien gjennom utdannelsen.
Når jeg har sett på disse ulike casene har jeg blitt litt skremt av de ulike situasjonen vi daglig kan komme opp i. Når jeg for eksempel ser på case 3 som handler om Linda som har problemer hjemme med foreldrene. Hva skal jeg som lærer gjøre da når foreldrene kommer til meg og ber om hjelp. Linda er en veldig flittig og flink elev på skolen, men i foreldrenes øyne er hun helt umulig hjemme. Dersom jeg da griper inn i sitasjonen og prøve å løse det hele, vil det da få konsekvenser igjen på hvordan Linda vil være i skolesammenheng?
Det er mye å ta hensyn til som lærer, og mange ulike situasjoner en kan havne opp i. En kan aldri være godt nok foreberedt til de ulike situasjonene, derfor ser jeg at det er viktig at vi jobber med slike etiske problemer for å kunne se og øve oss til vi en gang kommer i en slik situasjon, for det er jeg sikker på at vi en gang som lærere vil havne i.

Ingen kommentarer: