onsdag 2. april 2008

Tilpasset opplæring

Mandag 31.03 fikk vi en innføring i tilpasset opplæring. Tilpasset opplæring står svært sentralt i kunnskapsløftet og er viktig å ha god innsikt i. Som det står i opplæringsloven ”Opplæringen skal tilpasses evnene og forutsetningene hos den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten”.

Tilpasset opplæring er et veldig omfattende prosjekt som går over hele landet. Jeg personlig synes at dette er et veldig bra prosjekt, men i praksis har jeg troen på at det ikke alltid fungerer slik det skal.
Undervisningen skal tilpasses etter hver enkelt elev. Når det bare er en lærer og 25 elever, blir det utrolig vanskelig å tilpasse undervisningen til hver enkelt av de 25 elevene. I teorien burde en da hatt 25 forskjellige undervisningsopplegg for å treffe hver enkelt elev.
Da jeg var ute i praksis såg jeg tilfeller der det er mange svake elever i en og samme klasse og bare en lærer. Dette fører automatisk til at læreren må hjelpe de svakeste elevene for å komme i gang og rettlede dem på riktig vei, mens de som ligger noen hakk foran ikke får den rette ”tilpassingen” de burde hatt etter deres nivå.
Jeg tror at problemet her ligger i mangel på folk og manglende økonomi for å gjennomføre et slikt omfattende prosjekt.



Da jeg gikk på skolen fikk de ”flinke” elevene ekstra oppmerksomhet og tilpasningen de trengte for å komme opp på et høyre nivå. De ”svake” elevene ble det ikke forventet så mye til, de gjorde da bare det de ”måtte” gjøre. I dag går tilpasset opplæring ut på å tilpasse undervisningen og opplegget generelt etter alles behov. Dette er helt umulig å gjøre i praksis, når skolen ikke har råd til å ta inn de styrkene de trenger.
For å kunne gjennomføre tilpasset opplæring for alle elever, må kompetansemålene brytes ned og omformuleres slik at alle elevene kan nå de ulike målene.

Det kan være utrolig vanskelig å tilpasse opplæringen til hver enkelt elev i en hel klasse, dette kan være svært utfordrende. Dette er samtidig en utfordring som jeg tror vil være spennende og jeg håper på at skolene vil få mer resurser til å gjennomføre dette så godt som mulig.

Ingen kommentarer: