onsdag 2. april 2008

Selvbilde

Med god selvtillit kan en komme langt når det gjelder skolearbeid. Dersom en med lav selvtillit skal for eksempel ha en framføring for en hel klasse kan dette gå alvorlig galt på grunn av stor usikkerhet. En person med god selvtillit har stor tro på seg selv og er ikke like redd for å ”dumme” seg ut og kan ta flere kjangser på å lykkes enn en person med lav selvtillit.
Når det gjelder tolking av suksess, kan dette deles inn i ulike kategorier. Dersom en har høy selvtillit og suksess går det ofte på indre årsaker og evner, men ved lav selvtillit og suksess skylder personer ofte på flaks og ytre årsaker. I derimot når en person med høy selvtillit opplever nederlag kan denne personen lett skylde på ytre årsaker som uflaks, mens en person med lav selvtillit som opplever nederlag skylder på indre årsaker som manglende evner.
Her kan det også skilles mellom gutter og jenter. Gutter som opplever suksess tar det fort til seg og mener det er indre årsaker, som gode evner osv. mens jenter som opplever suksess skylder på ytre årsaker som flaks, lette oppgaver osv. Når gutter opplever nederlag mener de ofte at det kan skyldes ytre årsaker som uflaks, dårlige oppgaver osv. mens jenter som opplever nederlag ofte tar det mer innpå seg med å skylde på indre årsaker som manglende evner.
Dette viser at jenter lettere kan slite med selvtilliten i forhold til gutter. Når jeg fikk høre dette tenkte jeg godt etter og satte meg ned og snakket med noen andre om det. Faktisk så stemmer dette i forhold til dem jeg har snakket med. Det er utrolig at det skal være slik. Her burde det vært noe vi lærere kunne gjort for å bedret denne situasjonen, men hva det skal være er ikke godt å si.
Det er i vertfall viktig at en lærer gir god tilbakemelding til elevene hele tiden at de kan se at de kan nå realistiske mål, som samtidig kan øke selvtilliten.

I dagens økt fikk vi en oppgave der vi skulle snakke om kjønnsproblematikken og diskutere for og i mot i små grupper. Her kom vi på min gruppe fram til at rollemodeller og forbilder har mye å si hvorfor de fleste jenter er som de er og hvorfor de fleste gutter er som de er. Slik som jeg har vokst opp er det alltid guttene som har blitt tatt med i fysisk arbeid tidlig mens jentene ofte har måttet gjort ”lettere” arbeid, som videre kan forklare hvorfor de kalles for ”det svakere kjønn”. Alt dette har mye å si om oppveksten og miljøet rundt tror jeg.
Vi fikk se i dagens forelesing: ”Sosial struktur er ikke medfødt”.

Ingen kommentarer: