onsdag 2. april 2008

Praksisperiode 3 - Uke 9, 10 og 11

Jeg har lært utrolig mye hver eneste dag i løpet av denne praksisperioden.
For å lage mindre arbeid og styr i klasserommet er det alltid viktig å ta hull i alle papirer som blir delt ut til elevene. En annen ting er at det er viktig å være sikker i det en gjør og sier. Jeg hadde et tilfelle der jeg spurte elevene om de hadde lyst på litt frisk luft, det førte til at noen av elevene sprang ut, mens noen elever satt inne og ikke ville ut. Det jeg har lært av dette er å gi klare beskjeder der jeg ikke spør hva elevene vil, men sier for eksempel nå går dere ut og tar dere 5 minutt med luft. Da vet de at de må ut.
En annen viktig ting jeg har lært er at en ALDRI kan forklare godt nok til elevene. Jeg har lært utrolig mye av praksislæreren vår Anny at det er veldig viktig å forklare og gå nøye gjennom oppgavene elevene skal jobbe med etterpå. Uansett hvor godt jeg har forklart, om jeg så har gitt svarene på alle oppgavene elevene skal jobbe med, er det allikevel ikke godt nok.
Dette er noen viktige ting jeg har lært gjennom denne praksisperioden som er viktig å ta hensyn til og huske på å gjøre.
Ellers er det også svært viktig å trigge nysgjerrigheten til elevene, stille dem veiledende spørsmål som de kan jobbe med for å komme frem til svarene på oppgavene de jobber med.
Dette vil jeg fortsette å jobbe enda mer med, for å bli en god inspirator og en god arbeidsleder over undervisningsøktene.

Som målsetting for denne perioden har jeg satt opp at jeg skal finne ut om læreryrket kan være noe for meg og om jeg vi fortsette i denne retningen.
I denne siste praksisperioden har jeg fått prøvd meg mer ut med å ha undervisning og ansvar helt alene. Dette har ført til at jeg har fått sett mer av hvordan det egentlig er å være lærer alene for en klasse. I starten av perioden var jeg veldig usikker og ”redd” for å stå framme med tavlen, snakke og undervise til elevene. Jeg føler selv, og praksislæreren min har sagt til meg at jeg her har utviklet meg mye. Jeg har blitt mer sikker når jeg står foran elevene. Men jeg kan nok sikkert bli enda flinkere til dette.

Jeg har alltid syntes at det har sett spennende ut å jobbe med spesialelever. Jeg bestemte meg i starten for at dersom jeg skal fortsette å gå veien mot læreryrket, skal jeg ta spesial pedagogikk. I løpet av disse tre ukene har jeg fått prøvd meg mye ut med en spesiell elev. Dette har vært kjempe spennende og absolutt noe jeg vil fortsette å jobbe med.

Ettersom jeg selv føler at jeg har blitt tryggere å stå foran elevene, og i tillegg har sett hvor interessant og spennende det er å jobbe med spesialelever, har dette ført til at jeg er blitt tryggere på valget mitt om å fortsette på lærerutdanningen. Det er et utrolig spennende yrket der ikke en dag er lik en annen.
Jeg har aldri prøvd meg ut som lærer i en annen sammenheng enn i praksis på Skåredalen skole. Nå har jeg blitt så motivert til å fortsette gangen videre, at jeg har kontaktet andre skoler for å prøve meg ut som vikar. Jeg ser allerede fram til neste praksisperiode.

2 kommentarer:

Trond Hafstad sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Trond Hafstad sa...

Hei,
artig å lese om oppdagelsene dine i praksis med å gi klare beskjeder.

"Alt som kan misforstås blir misforstått"
- en liten modifikasjon av Murphy's law

Det jeg luret på er om det var noe spesielt som førte til at du ønsket å fortsette på lærerutdanningen?