tirsdag 25. mars 2008

Ønskeøkt

Mandag 11. februar hadde vi ei ønskeøkt der vi valgte å ha om spesialpedagogikk. Dette synes jeg er et utrolig spennende tema, og etter denne økten var jeg helt sikker på at jeg vil velge dette faget videre. Spesialpedagogikk går over et vidt felt der det er mange som kan komme under. Elever med funksjonshemming, lese og skrive vansker, forstyrrelsesproblemer osv. kan komme under her. Her er det da derfor viktig å ikke stille samme krav til hver enkelt elev, men ta hensyn til alle sider med eleven som språk, fysisk og psykisk utrustning, hjemmebakgrunn og verdier. Birgit tok med Høien og Lundbergs allmenn prinsipp for arbeid med elever som har lese- og skrivevansker i dagens undervisningsøkt. Jeg synes at dette var noen gode råd og tar de derfor med her:
være tidelig med å identifisere problemet
gjøre et fonologisk grunnarbeid (trening med å identifisere og skille språklyder)
ha direkte undervisning og rettledning (peke, rette oppmerksomheten mot, holde konsentrasjonen, sette navn på osv.)
mestring, overlæring og automatisering
godt læringsmiljø


Spesialundervisning er en form for tilpasset opplæring, dette kan gjelde elever med en form for funksjonssvikt. Her kreves det spesiell kompetanse fra lærerens side.
Et problem i skolen i dag er at skolen har ikke råd eller at det er ikke nok lærere med spesialkompetanse til å ta seg av disse elevene. Jeg fikk se når jeg var ute i praksis på Skåredalen skole der jeg var med på 4. trinn, hvor det var mange ”svake” elever at dette var et problem. For det første er det en lang prosess å gå for å få en spesial lærer på en elev, her skal det gjøres undersøkelser, ta tester og prøver for å få det bekreftet at denne eleven trenger ekstra/annen hjelp. Disse testene er bra for å se hvilken hjelp disse elevene virkelig trenger, men samtidig er det veldig dumt at det skal ta så lang tid for å få gjennomslag på at en elev skal få ekstra oppfølging fra en spesiallærer. Mye tid kan gå tapt gjennom denne prosessen her. I klassen jeg var i var det tre elever som hadde et stort behov for ekstra hjelp, i tillegg til at det var flere andre ”svake” elever i klassen. Disse elevene ble tatt ut fra klassen for å få spesial undervisning seks timer i uken. Etter disse elevenes behov, burde de hatt minst seks timer hver alene med en lærer, om ikke mer, men det har dessverre ikke skolen kapasitet til.
Det kan være både positivt og negativt med at en elev blir tatt ut fra klassen for å få ekstra oppfølging av en spesiallærer. Eleven vil få god oppfølging alene på det han/hun trenger å jobbe mer med, samtidig vil denne spesiallæreren legge til rette undervisningen/pensumet for den enkelte elev. Ulempen kan være at eleven blir tatt ut fra klassen, og vil ikke alltid være en del av klassen i helhet, der han/hun lett kan føle seg utenfor. En annen ting er at dersom de andre elevene i klassen ikke er blitt nok opplyst om tilfellet til denne enkelt eleven, vil kanskje se på han/hun som en dum elev og dette kan videre føre til mobbing og mistrivsel for den enkelt eleven det gjelder.

Ingen kommentarer: