tirsdag 25. mars 2008

Motivasjon

Økten vi hadde om motivasjon startet opp litt rotete synes jeg. Vi fikk spørsmål om vi ville ha forelesning eller jobbe i grupper, og valgte da å jobbe i grupper. Etter hvert når vi satte oss ned i gruppen og snakket om oppgaven, fikk vi mer klarhet i hva vi skulle gjøre. Først skumlese teksten, deretter lese to og to, og snakke sammen alle fire til slutt. Dette gikk forsåvidt greit. Jeg personlig er ikke så veldig flink til å få med meg alt i teksten når jeg skumleser, derfor synes ikke jeg at dette var den beste arbeidsmetoden for meg. Men ettersom vi snakket sammen i gruppen etterpå, fikk jeg med meg mye. Det var vel det som var meningen med et slikt gruppearbeid, og da må jeg jo si at resultatet ble bra, og det er jo det viktigste! :)

Motivasjon er en sentral faktor i all læring og handler om lysten til å lære. Jeg tror at det er viktig å ha troen på seg selv for å skape et godt grunnlag for læring. Jeg ser vertfall dette på meg selv, at dersom jeg har en dårlig dag, har jeg problemer med å motivere meg til å gjøre skolearbeid eller lignende, og jeg merker at jeg får ikke mye ut av det jeg har lest dersom jeg ikke er motivert og engasjert til å lære. En kan lett se at når en elev opplever mestring, vil eleven ha mer tro på seg selv, og dermed bedre selvtilliten sin. Dersom en ikke har troen på seg selv, kan en lett føle seg "redd"/mislykket og resultatet vil vise deretter. Som lærer mener jeg at det derfor er viktig å bidra til en positiv personlighetsutvikling. Tilbakemelding fra lærer er svært viktig hele tiden slik at elevene vet hvordan de ligger an, hva som er bra og i tilfelle hva den enkelte kan jobbe mer med.
En måte å holde elevene motivert på, er å bygge videre på det elevene allerede kan, slik at de ikke faller av lasset. Vygotsky sa en gang at: "Læring som bygger på den utviklingen som allerede er foregått, er en god motivasjonsfaktor for videre læring". (Vygotsky 1974).

Som det står i Imsen defineres gjerne motivasjon som det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder denne aktiviteten ved like, og det som gir den mål og mening. Motivasjon står derfor helt sentralt når det gjelder å forstå menneskelig adferd.
Det er antydet at motivasjon er et begrep vi vanligvis bruker når det dreier seg om forholdsvis målrettede handlinger, og at årsakene kan være av ”ytre” natur ved at det er noe bestemt en ønsker å oppnå, eller av ”indre” natur ved at det er visse personlighetsegenskaper som ligger til grunn. Motivasjon er drivkraften hos et individ, og har sammenheng med følelseslivet. Noen elever er veldig motiverte, mens andre er mer tilbaketrukne. Disse kan ha angst for å mislykkes og redde for å dumme seg ut. Motivasjon henger kanskje spesielt sammen med angst, frustrasjon, aggresjon, trygghet og glede. Negative følelser gir dårlig motivasjon, mens positive følelser gir god motivasjon.

Motivasjon kan deles inn i ytre motivasjon og indre motivasjon.
Ytre motivasjon er når individet har som mål å oppnå en belønning etter endt aktivitet/oppgave, som for eksempel karakterer, penger, premie eller lignende.
Indre motivasjon er når individet gjør oppgaven/aktiviteten av fri vilje uten ønske om en belønning.

Til slutt vil jeg bare ta med en liten morsom historie:

Det var en gang en gjeng med froskeunger som skulle arrangere en løpekonkurranse. Målet var å nå toppen av et høyt tårn. Mange mennesker hadde samlet seg for å følge med på løpet og heie på utøverne. Så gikk starten. Ingen av tilskuerne trodde på at froskeungene skulle klare å nå opp til toppen av tårnet. Man hørte utttalelser som: "Åh, så krevende! De kommer sikkert ALDRI til å nå frem." Eller som: "Ikke en sjanse til å lykkes, tårnet er alfor høyt!!!"
Froskeungene begynte å avbryte èn etter èn, bortsett fra èn som raskt klatret høyere. Folkemengden fortsatte å rope: "Det er altfor krevende!! Ingen vil klare det!!"
Flere og flere froskeunger ble trøtte og ga opp. Bare en fortsatte høyere og høyere. HAN ville rett og slett ikke gi opp!
Til slutt hadde alle de andre gitt opp klatringen, untatt den ene frosken som etter stor innsats nådde toppen som den eneste.
Nå ville naturlig nok de andre utøverne vite hvordan det egentlig gikk til at han klarte å gjennomføre en slik bragd, og virkelig nådde målet!
Da viste det seg at vinneren var døv!

Lærdommen av dene fortellingen er: Lytt aldri til folk som har en tendens til alltid å være negative og pessimister, fordi de tar fra deg DINE vakreste drømmer og ønsker, som du bærer i ditt hjerte. Tenk alltid over ordenes kraft, fordi alt du hører og leser påvirker dine handlinger.
Vær alltid positiv. Fremfor alt, vær rett og slett døv når noen sier til deg at du ikke kan gjennomføre dine drømmer!!
(Tatt fra pappas forelesing på Næringsakademiet om motivasjon)

3 kommentarer:

Franny Maria sa...

Hei:)
Må første å frams sei at den historien om frosken, var bra! Og eg trur det som kom fram er sant.
Men kva er motivajson for deg? Du synast økta var litt rotete, kva ville du gjort ulikt for å unngå det?
- Franny Maria

Aashild Dalen Veivåg sa...

Sidan du ber preg av ei så positiv innstilling så trur eg du vil greia å bruka motivasjonsteorien på ein god måte, både når det gjeld deg sjølv og elevane dine:-)

Trond Hafstad sa...

Hei,

likte fortellingen om froskene, måtte låne den å trekke den inn i bloggen min om selvbilde.

La oss alle være døve...