
Før vi startet planleggingen av punktpraksis-dagen, fikk vi en dag med elevene våre på Skåredalen skole. Her undersøkte vi nærmere hvordan de brukte datamaskinen til vanlig og om det var noe de ønsket å lære. Vi delte elevene inn i tre grupper, der vi som studenter tok med oss hver enkelt gruppe på et eget rom for å høre hva de hadde å si.
Det var svært ulikt hvordan de forskjellige brukte datamaskin til daglig. En elev fikk sitte med datamaskinen opp til en halv time hver dag. En annen elev hadde egen datamaskin på rommet, som hun kunne bruke til enhver tid til hva hun ville. Noen av elevene brukte bare datamaskinen til å spille enkle spill og bruk av tekstprogram, mens andre elever var på google, utube og nettby.
Her var det svært stor forskjell på hva elevene mestret og brukte datamaskin til i daglig livet, og ikke minst hva foreldrene tillot elevene å gjøre.
Opplegget vårt gikk ut på å starte med en introduksjon over nettvettreglene fra redd barna sidene, der de senere skulle lage en plakat i grupper over disse reglene. Deretter viste vi frem noen gode og trygge internettsider som var kjekke og lærerike for deres alder. Til slutt fikk elevene prøve seg ut på egenhånd med å utforske de ulike sidene vi gav dem.
Dagen syntes vi at gikk veldig bra! Plakatene ble fine, og elevene var engasjerte. Det var spesielt en side som falt i smak hos de fleste elevene, og det var en plass de kunne lage tegneserie, cartoonist. Dette syntes de at var kjempe spennende. Dette gjorde at de mistet litt av fokuset fra de andre nettsidene som vi gav til dem, men de fikk med seg et ark hjem med oversikt over de ulike nettstedene.
Alt i alt var dette en spennende dag å se hvor ulikt det kan være fra elev til elev som er på samme alder i samme klasse. Vi ser at vi absolutt må jobbe mer med data ute i praksis slik at de blir mer kjent med hvordan internett fungerer. Etter å ha sjekket målplanen har vi sett at et av temaene de skal ha når vi skal ut i neste praksisperiode er om tegneserier. Dette syntes vi at passer helt perfekt, for da kan vi få blandet inn cartoonist i opplegget vårt. Vi gleder oss!:)
Det var svært ulikt hvordan de forskjellige brukte datamaskin til daglig. En elev fikk sitte med datamaskinen opp til en halv time hver dag. En annen elev hadde egen datamaskin på rommet, som hun kunne bruke til enhver tid til hva hun ville. Noen av elevene brukte bare datamaskinen til å spille enkle spill og bruk av tekstprogram, mens andre elever var på google, utube og nettby.
Her var det svært stor forskjell på hva elevene mestret og brukte datamaskin til i daglig livet, og ikke minst hva foreldrene tillot elevene å gjøre.
Opplegget vårt gikk ut på å starte med en introduksjon over nettvettreglene fra redd barna sidene, der de senere skulle lage en plakat i grupper over disse reglene. Deretter viste vi frem noen gode og trygge internettsider som var kjekke og lærerike for deres alder. Til slutt fikk elevene prøve seg ut på egenhånd med å utforske de ulike sidene vi gav dem.
Dagen syntes vi at gikk veldig bra! Plakatene ble fine, og elevene var engasjerte. Det var spesielt en side som falt i smak hos de fleste elevene, og det var en plass de kunne lage tegneserie, cartoonist. Dette syntes de at var kjempe spennende. Dette gjorde at de mistet litt av fokuset fra de andre nettsidene som vi gav til dem, men de fikk med seg et ark hjem med oversikt over de ulike nettstedene.
Alt i alt var dette en spennende dag å se hvor ulikt det kan være fra elev til elev som er på samme alder i samme klasse. Vi ser at vi absolutt må jobbe mer med data ute i praksis slik at de blir mer kjent med hvordan internett fungerer. Etter å ha sjekket målplanen har vi sett at et av temaene de skal ha når vi skal ut i neste praksisperiode er om tegneserier. Dette syntes vi at passer helt perfekt, for da kan vi få blandet inn cartoonist i opplegget vårt. Vi gleder oss!:)
2 kommentarer:
Hei Elisabeth:)
Kjekt å lesa om det dykk gjore i praksis, synest det er spennades å sjå kva andre har gjort og korleis det fungerte. Viss du skulle ha hatt dagen ein gong til, kva hadde du gjort opplegget likt? Og kvifor?
I praksis no har eg og om teikneserie med min klasse, og eg håper me kan bruka cartoonist med dei. Eg synast sjølv det var ei kjekk sida:)
Hele opplegget fungerte egentli veldig bra. Vi såg det i etterkant at dersom vi skulle ha forandret på noe, måtte det vært å ventet med å vise cartoonist til slutt, for det ble de helt oppslukt av,hehe. Men det var kjekt å se at det interesserte dem:)
Legg inn en kommentar