onsdag 9. april 2008

Veiledning og vurdering..

- To sider av samme sak -

I dagens økt med Åshild var temaet veiledning og vurdering. Dette er et svært omfattende emne og mye viktig å sette seg inn i.

Åshild gikk først inn på vurdering, der hu fortalte oss at det er vanskelig å finne èn definisjon på hva vurdering er. Jeg valgte da å ta med definisjonen som hun viste til oss der det står at veiledning er”… dialogisk virksomhet som foregår i en sosial, kulturell og historisk sammenheng.” Ut i fra den pedagogiske synsvinkelen kan veiledning gis skriftlig eller muntlig over til en annen person.
Åshild tok fram noen punkter for å vise oss hvordan en god veileder er. Disse syntes jeg var gode å få med.
For å være en god veileder må en:
· Være utforskende sammen med den som blir veiledet
· Stille de gode spørsmålene
· Gi gode råd
· Korrigere

Etter hvert i dagens økt kom det flere gode innspill og diskusjoner. Cecilie nevnte bl.a. at de tre siste punktene ovenfor kan fort flettes litt sammen. Når man som god lærer stiller gode spørsmål, vil en samtidig gi gode råd på veien og korrigere dersom det går i feil retning, og dette er jeg helt enig i. Da jeg var ute i praksis fokuserte jeg mye på å ”stille de gode spørsmålene” for å ikke røpe for mye videre til elevene og samtidig trigge litt i nysgjerrigheten deres. Dette er viktig for å gi motivasjon for videre læring.

Videre gikk vi inn på vurdering, som kan deles inn i to; vurdering for læring og vurdering av læring.
Vurdering for læring vil si en skildring av eleven sin kompetanse i fag på et gitt tidspunkt. Dette skal danne et grunnlag for å gjøre det bedre i det aktuelle faget. à Dette kalles formativ vurdering.
Vurdering av læring vil si den informasjonen som er om elevens nivå ved avslutning av utdanningen, som for eksempel karakterer. à Dette kalles summativ vurdering.
Den sistnevnte kan også fungere godt som ytre motivasjon, være disiplinerende men først og fremst vil den være informativ.

Hvorfor er vurdering egentlig viktig?
Åshild presenterte fem viktig aspekter som eg vil ta med her.


Veiledningsaspektet (det primære formålet)
Fremme motivasjon, læring og utvikling gjennom veiledning, feedback, feedforward, læringsstøttende kommentarer etc.
Her er det viktig å gi lyst til at elevene vil lære mer. Med ”feedforward” kan en hjelpe elevene på rett vei med å vise dem hva de kan gjøre for å gjøre det bra.

Bedømmingsaspektet
Informasjon til elev og foreldre – om grad av oppnåelse.
Her kommer karakterer inn i bildet.

Informasjonsaspektet
Informasjon til samfunnet, arbeidsgiver, videregående skole, høyskole om oppnådd kompetanse.
Her vil elevene få informasjon om hvilket nivå de ligger på.

Skolevurderingsaspektet (”Backwash-aspektet”)
Informasjon til skolen om skolens måloppnåelse, kvalitetssikring av opplæringen, informasjon om lærernes undervisning og info til læreren om eleven (kartlegging/diagnostisering).

Seleksjonsaspektet
Grunnlag for seleksjon til andre skoler/høyskoler.


Jeg tror at vurdering er en viktig motivasjonsfaktor for den ytre motivasjonen. Eleven vil se hvor han/hun ligger i forhold til målet. Dersom det går bra vil eleven oppleve mestring. Dette gir videre en god motivasjon for videre arbeid samtidig som selvtilliten kan øke.

Det er vanlig at alle elever blir vurdert på samme måte. Med unntak er det mulig å få tilpasset vurdering, men dette kan være vanskelig for enkelte skoler å tilby, dersom de har mangel på tid og resurser.


Når en skal vurdere en elev, klasse osv. er det viktig å sette opp et konkret mål på forhånd, der en sier hva eleven skal kunne. Uten dette kan vurdering bli litt diffus, og undervisningen/opplegget kan bli feil i forhold til hva som var tanken bak det.

Som lærer er det viktig å hele tiden gi god og konstruktiv tilbakemelding til elevene. Dette er nok noe jeg må jobbe mer med. Når jeg ser tilbake på praksis var jeg nok veldig flink til å fokusere på det positive. Det er ikke alltid like lett å gi konstruktiv kritikk. Men jeg tror at dersom man sier det på ”rett” måte og ikke håner den enkelte elev vil det gå bra.


1 kommentar:

Mariann Habbestad sa...

Hei Elisabeth!
Kjekt å lesa dine tankar om veiledning og vurdering:) Kva synst du om oppgåva som me fekk, der me skulle retta ein elevtekst? Var det vanskeleg å gi konstruktiv tilbakemelding?