torsdag 30. august 2007

Kommunikasjon og samarbeid

På mandag hadde vi fire timer pedagogikk, der Birgit hadde en god gjennomgang de to første timene om forskjellige ord og begreper rundt dette med kommunikasjon. Etterpå såg vi film om kroppen og hadde en mimelek. Og en ting som jeg bet meg spesielt merke i, var at vi faktisk bruker hele 70 % kroppsspråk i dagliglivet. Dette er ganske overraskende, det hadde jeg ikke trodd.

Kommunikasjon er svært viktig for oss som skal bli lærere, og også ellers i dagliglivet. Kommunikasjonen skaper mening og utveksling av budskapen, og dette fikk vi et veldig godt eksempel på da vi hadde mimelek. Vi fikk frem budskapet bare av å vise hva vi var, på en veldig morsom og overdreven måte.
Vi fikk også eksempler på hva man kan treffe på daglig i skolesammenhengen, med kulturkrasj og lignende. Dette hadde ikke jeg tenkt over tidligere, men det er godt å være forberedt. Dette får meg til å tenke over, og se for meg situasjoner som kan dukke opp.

Å ha god kommunikasjon er en viktig egenskap som gjør en person mer selvstendig og øker selvtilliten. For lærere er dette viktig for å kunne formidle budskapet på den rette måten til den enkelte målgruppen som hører på, slik at de forstår.

Ser fram til flere spennende timer i pedagogikk.

Redigert 23. april-08

Kjørereglene for praksisgruppen fikk vi laget raskt og smertefritt. Vi var samkjørte og enige om det meste underveis. Jeg har tatt med kjørereglene her:


1. Me skal ha møtetid: Mandag kl 16.30-19.00

2. Den som køyre den veka er leiar.

3. Leiaren sine ansvarsområde:
- Gi ut møtereferat fra forrige møte
- Gi ut ny dagsorden for neste møte
- Stille med møteplass
- Handla inn til middag
- Varsla om eventuelle endringar ang tidspunkt, sted, saker o.l

4. Den som køyre veka etter er referent.

5. Alle skal komma forberedt til møtet

6. Konfliktforebygging:
- Dei 10 første minuttane av mandagsmøtet skal brukast til felles vurdering og refleksjon over gruppa

7. Konfliktløysing:
- Dersom ein konflikt oppstår i gruppa skal me snakka åpent om dette og alle skal få mulighet til å snakka ut i ro og fred utan å bli avbrutt
- Dersom problemet er uløyseleg i gruppa, har me avtalt me praksisgruppe 4 at dei kan stilla opp som støttegruppe. Dei ser da objektivt på saka.

8. Gruppa er demokratisk oppbygd, leiaren har eventuelt dobbelstemme

9. Me skal ha det kjekt saman

10. Me støttar kvarandre og har teieplikt


Når jeg ser på disse i ettertid må jeg si at de er ikke blitt fulgt etter punkt og prikke. Vi har fungert godt sammen som en praksisgruppe, men det var selvfølgelig veldig trist at Hilde Marie forlot oss på Stord og reiste til Bergen for å fortsette på medisinstudiet i stedenfor.

Jeg tok den testen som var vedlegg i denne ukens undervisning, og jeg må si at det var ikke lett å se forskjell på hva som var ekte og hva som var falskt. Når en som lærer står ovenfor en hel klasse er det viktig å være tydelig med kroppspråket en bruker slik at dette ikke kan mistolkes.




2 kommentarer:

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Hei, Elisabeth...
Du reflekterer og oppsummerer på ein grei og ryddig måte. Berre nokre spørsmål for ytterlegare utdjuping:
Er det noko spesielt du kjem til å tenkja ekstra nøye over i høve dette med kommunikasjon og samarbeid når du no snart skal ut og møta elevane i praksis? Fekk du noko utav artiklane og øvinga som var lagt ut i presentasjonen frå måndag under "På eiga hand"? Korleis gjekk det med køyrereglane for praksisgruppa?

Birgit :-)

Elisabeth sa...

Jeg har lært at kroppsspråk kommer til å bli enda viktigere enn jeg hadde trodd ute i praksis. Men det er viktig å passe på at det ikke mistolkes.
Hvordan vi bruker dette i praksis kommer vi vel mer innpå, men jeg ser frem til en uke der vi observerer,der jeg også kommer til å se hvordan barna praktiserer dette. Jeg har ikke jobbet noe spesielt med barn tidligere,og gleder meg drfor veldig mye til å prøve det.

Kjørereglene er lagt ut, og de ble vi alle veldig fornøyde med.