Mandag 05. november hadde Åshild pedagogikkøkten med oss. Vi gikk gjennom hvordan vi skulle utføre undervisningsplanlegging, og startet opp med å vise oss 10 teser for god undervisning. Disse syntes jeg var viktig å få med.
10 Teser for god undervisning
1. Tydelig struktur på undervisningen og læreprosessen
2. Effektiv utnyttelse av læretiden
3. Sammenheng mellom mål, innhold og metodevalg
4. Mangfold av metoder og organiseringsformer
5. Innøving av ferdigheter mentalt og fysisk
6. Lærerens indviduelle støtte til den enkelte elev
7. Et undervisningsklima som fremmer læring
8. Meningsskapende språk i undervisningen
9. Tilbakemelding fra elevene omkring læreprosessens form og innhold
10. Avklaring av krav og vurderingskriterier til elevens prestasjoner
Å få med alle disse punktene i en undervisningstime kan være både utfordrende og vanskelig. Men alle disse punktene er veldig viktige. Tydelig struktur på undervisningen gjør at elevene får en bedre oversikt og har lettere for å henge med. Lærerens individuelle støtte til den enkelte elev og tilbakemelding fra elevene er de to punktene jeg mener står høyest. Her kan elevene få oppfølging og tilbakemelding på det området de mestrer og få veiledning til det de trenger mer hjelp til. Elevenes tilbakemelding er også viktig for videre undervisning, hvor læreren får vite hva elevene mener om for eksempel hvordan undervisningen er lagt opp.
Det ble også lagt frem læringsaktiviteter, som MAKVISE. Disse synes jeg også det er viktig å få med.
Motivere
Aktivisere
Konkretisere
Variere
Individualisere
Samarbeide
Evaluere
Dersom en klarer å bruke disse samtidig som de 10 tesene, blir undervisningstimen bra.
Til slutt gikk vi gjennom diamanten. Den hadde vi fått hørt mye om, men aldri helt visst hva dette var. Vi fikk utdelt et tomt diamant skjema der Åshild forklarte om hva som skulle stå i de ulike rutene. Det var veldig forvirrende med alle de ulike målene som skulle settes opp, men etter å ha snakket i praksisgruppa forstod vi dette.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar